Meriter och referenser

Curriculum Vitae

-Pia Boson-
Egen verksamhet

98-06 –         Bosons Byrå

Egen företagare. Konsult med fokusering på tre tjänster;

  • Bra beslutsunderlag för strategiarbete
  • Kvalificerad medierådgivning*
  • Skräddarsydd medieutbildning

* Här ingår kommunikationsplanering ur ett hållbart perspektiv

Exempel på uppdragsgivare: Länsstyrelsen i Södermanland, Akademiker, TV4, Aktuell Säkerhet, chello bredband, Merlänna Webhandel, MindShare, Media Insikt, Gymmix Eskilstuna, Vinter Reklambyrå, Popwire.com, Eskilstuna City FK, Stockholms Naturskyddsförening, Care Of Haus, Sveriges Radio, Veckans Affärer, Ungdomsbarometern, Citypaketet  (DN, GP och SDS), Telenor Business Solutions, Luleå Tekniska Universitet, Dubbelnöje AB, 3D Islands, Genesis-IT, Polarbröd, AhaiSthlm, Choice Hotels Sweden, SAS Media, Mascus, Citrus, Berghs School of Communication, Hallstahammars kommun, Clear Channel, Hertz Hyrbilar, Plannja, KF Fastigheter, Brummer & Partners, Hi-Media, Hornuddens trädgård, Westmannaturism, JM Bygg, Dagens Industri, Liber AB, Idélab (Mälardalens Högskola), Irev (nuvarande Far Akademi AB), Banverket/Trafikverket, Citybanan, Heimstaden, Autumn Leaves, j&b reklambyrå, PrimeWine Group, Länsförsäkringar Bergslagen, Jensen education, Sweden into Exchange, Weleda, Tjeders, SvD, Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning (SSMF), Kalix Tele24, Norrbottens läns landsting, Hilmeko AB med flera.

Tidigare arbetsgivare

98-10 – 99-09    MindShare (f d the network och Skandinavisk Mediekonsult)

Mediestrateg med ansvar för b l a American Express, Ford, Lotus, Sensel m fl. Med i ledningsgruppen.Erbjuden VD-jobb.

96-04 – 98-10    TV4

Marknads-/medie- och omvärldsanalytiker. Rapporterade b l a till ledning, marknad och försäljning, gjorde branschanalyser, medie-, tittar- och konkurrentanalyser. Marknadsplanearbete, affärsutvecklingsprojekt, medieinvesteringsprognoser.

94-05 – 96-04

TV Strategerna (Mediestrategerna -> Message Plus -> Magna Sweden -> IUM)

Mediestrateg med ansvar för b l a Nike, AMS, Cancerfonden, Näringslivets Förpackningsråd, TV 1000, Vattenfall,  Ja till EU, Folkhälsoinstitutet m fl.

89-05 – 94-05    Andersson Media (Message Plus -> Magna Sweden -> IUM)

Medieplanerare med ansvar för b l a Röda Korset, Posten Lättgods, Estline, Hagenfeldt, Bukowskis Auktioner, Mecman, Swatch, Omega, Longines, Tissot, Seiko m fl.

86-10 – 89-05    MarketingGruppen (nuvarande Mediaedge/CIA)

Kontaktman med ansvar för Hennes & Mauritz annonsering

Utbildningar och kurser

10-09 – 10-12     Har utvecklat ett affärskoncept på Munktell Business School

09-04 – 09-09    Diplomerad Tidskriftsrådgivare 2009 via Sveriges Tidskrifter

08-09 – 09-08    Företagsutbildning* med fokus på affärsplan och presentationsteknik, via föreningen FMIM**

04-01 – 04-05     Marknadsplanen som arbetsverktyg via Svensk Affärsanalys

98-08 – 98-10    Strategiska Presentationer på Dale Carnegie

97-04 – 97-06    Kommunikation och Ledarskap på Dale Carnegie

88-09 – 90-06    Marknadsekonomutbildning med inriktning marknadskommunikation

på RMI-Berghs i Stockholm. Projektarbete för ONOFF.

88-03 – 88-03    Kurs i effektiv medieplanering för Lennart Bellander och Tom Gester

85-08 – 86-06    Högre specialkurs i Marknadsföring och Försäljning på Tessinskolan i Nyköping. Projektarbete för SAAB Center i Nyköping.

82-08 – 85-06        Ekonomisk linje på Rekarne skola i Eskilstuna

*     varav jag höll i en del av utbildningen som berörde marknadsföring och medieplanering

**   ”Företag Mitt i Mälaren”

Övrigt

Författare till en bred handbok om marknadskommunikation tillsammans med en branschkollega. Boken heter  ”Hållbar Marknadskommunikation” och utkom på Liber förlag i januari 2010.Boken Hållbar marknadskommunikation har nominerats till Årets Marknadsföringsbok 2010 av Sveriges Marknadsförbund. 2012 nominerades vi till Årets Läromedelsförfattare 2012 av Sveriges Läromedelsförfattares Förbund (SLFF). Liber beställde en ny tryckning av boken i början av 2014. Berghs School of Communication använder sig idag av boken i sin utbildning inom marknadskommunikation.

Har deltagit i ett projekt, NaVITA, via nätverket Idea Plant i Eskilstuna som syftade till att främja kvinnors företagande i maj – november 2010. Var huvudtalare på det avslutande frukostseminariet den 26 oktober samt blev utvald att presentera projektet hos Länsstyrelsen i Södermanland den 8 december tillsammans med en annan projektdeltagare inför landshövdingen, inbjudna företagare med flera.

Nominerad till Årets Kvinnliga Företagare 2008 i kategorin ”Med vind i seglen” av Länsstyrelsen i Södermanlands län.

Projektledare för DI BTB Pocket 2006 och 2007.

Har varit med som ledamot i styrelsen för Stallarholmens Hembygdsförening 2006 och 2007.

Har skrivit rapporterna ”Ungdomar, resor & miljö” och ”Ungdomar, it & media för Ungdomsbarometern 2001 och rapporten ”Ungdomar, media och kommunikation” 2002.

Har ingått i nätverket CO2-gruppen/Fossilfritt Näringsliv tillsammans med Stockholms Naturskyddsförening, Telia, Gröna Konsum, Posten, SJ Resor, Cap Gemini, TV4 med flera.

Utvald till en av Södermanlands entreprenörer av Länsstyrelsen i Södermanland Län under 1998-99.

Har varit med som ledamot i styrelsen för Kommunikatörer för Miljön 1998 och 1999.