White Guide Green – kartläggning av matbutiker ur ett hållbarhetsperspektiv

Nu lanseras White Guide Green – en kartläggning av matbutiker ur ett hållbarhetsperspektiv

White Guide och WWF gör en kartläggning av matbutiker ur ett hållbarhetsperspektiv. Cirka 450 matbutiker i hela Sverige kommer att testas från och med oktober 2017 till mars 2018. Första guiden kommer ut i april 2018.

White Guide Green - en kartläggning av Sveriges mest hållbara matbutiker

Nu lanseras White Guide Green – en kartläggning av Sveriges mest hållbara matbutiker.

Mer grönt, Sverige-producerat och ekologiskt, samt större fokus på hållbart fiske, medvetna val av kött, djuromsorg, socialt ansvar och hälsosamma matvaror hör till det som premieras i White Guide Green.

Idag är det svårt att få en överblick och insyn i hur matbutikerna jobbar med hållbarhet. Dessutom finns en mängd miljömärkningar och certifieringar som är svåra att hålla reda på. Syftet med White Guide Green är att förenkla för vanliga kunder, förtydliga vad som erbjuds och lyfta fram de matbutiker i Sverige som anstränger sig mest, säger Pär Bergkvist, Bergkvist Publishing och initiativtagare till White Guide Green.

Kriterierna är framtagna av White Public AB tillsammans med Världsnaturfonden, WWF. Dessutom har ICA, COOP, Axfood, Lidl, Netto och Bergendahls fått möjligheten att ha synpunkter på kriterierna. KRAV, Naturskyddsföreningen, MSC, Fairtraide, Svanen med flera, har deltagit i arbetet med kriterierna som ligger till grund för White Guide Green. Läs mer om White Guide Green. Vill du veta mer om satsningen, kontakta Pär Bergkvist, par@bergkvistpublishing.se

Vill du läsa mer om de certifieringar som finns på olika livsmedelsprodukter idag inom dagligvaruhandeln? Läs kapitlet ”Budskap” på sidan 104-107 i boken Hållbar marknadskommunikation.

 

Publicerad i Boken Hållbar Marknadskommunikation, Branschnytt, Hållbar marknadskommunikation, Miljö och hållbar utveckling Taggar: , , , , ,