Coop är Sveriges mest hållbara varumärke 2018, enligt svenska konsumenter
Coop är Sveriges mest hållbara varumärke 2018, enligt svenska konsumenter
Coop är Sveriges mest hållbara varumärke 2018, enligt svenska konsumenter. Detta enligt varumärkesstudien om hållbarhet, Suistainable Brand Index.

– Vilken toppennotering för oss! Samhällsansvar och hållbarhet finns i vårt DNA sedan kooperationen grundades 1899 och tack vare det har vi en ledande position i branschen vad gäller hållbarhet. Vi skickar ett extra tack till alla kunder och medlemmar som har gjort detta möjligt, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.
1986 var Coop först med ett ekologiskt sortiment, som senare fick namnet Änglamark – ett varumärke som Eva Strindlund, som idag driver Strindlund Design, har varit med och tagit fram. Coop har idag det bredaste sortimentet av ekologiska, miljömärkta och rättvisa produkter och butikerna är KRAV-märkta. De har också högst försäljningsandel av ekologiska varor med 10,1 %.
Sustainable Brand Index är Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet. Totalt har drygt 16 000 respondenter deltagit.