Coop är Sveriges mest hållbara varumärke 2021, enligt svenska konsumenter

Coop är Sveriges mest hållbara varumärke 2021, enligt svenska konsumenter. Det har Europas största varumärkesstudie om hållbarhet kommit fram till; Sustainable Brand Index 2021.

Sveriges mest hållbara varumärken 2021, enligt Sustainable Brand Index
Coop är Sveriges mest hållbara varumärken 2021, enligt svenska konsumenter. Studien är gjord av Sustainable Brand Index. Bild: Sustainable Brand Index

Coop har bedrivit sitt hållbarhetsarbete under lång tid och de lanserade sitt eget varumärke Änglamark 1991. Svenska konsumenter uppfattar Änglamark som det mest hållbara B2C-varumärket inom kategorin ”Livsmedel – Mat” 2021. Sedan starten av Sustainable Brand Index har Coop placerat sig i toppen, läs till exempel om när de tidigare placerades på förstaplatsen, 2018.

Det betyder såklart otroligt mycket för oss på Coop att våra kunder och medlemmar ser de initiativ vi gör inom hållbarhetsområdet. Coop har ett enormt ansvar. Vi är ett kooperativ som ägs av över 3,6 miljoner medlemmar, och tillsammans kan vi verkligen göra skillnad. Vi har höga ambitioner och vi vill vara den goda kraften i mat-Sverige. Men vi är långt ifrån klara, säger Charlotta Szczepanowski, chef för Hållbarhet & Kvalitet på Coop Sverige.

I april lanserar Coop hållbarhetsdeklarationer – en deklaration av varor som visar produktens påverkan på jordens resurser, klimat och samhälle och som är tänkt att ge konsumenterna vägledning i sina val. Läs mer om Coops hållbarhetsdeklaration här. 

Sustainable Brand Index är Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet. Totalt har 23 400 respondenter deltagit.  Varumärkesstudierna har genomförts varje år sedan 2011.

Läs mer om den svenska varumärkesstudien om hållbarhet, Sustainable Brand Index 2021.

Publicerad i Branschnytt, Hållbarhetsarbete/CSR, Miljö och hållbar utveckling Taggar: , , ,